Програм професионалне оријентације ученика
Професионална оријентација је организована за ученике осмог разреда. Професоналну оријентацију обавља школски психолог посебном батеријом психо-тестова (РЕВИСК и тест професионалних интересовања). Иначе, на основу резултата професионалне оријентације, ученици и родитељи могу да добију увид како о способностима њихове деце тако и омогућностима, жељама и аспирацијама за избор будућег занимања. Резултате тестирања и опсервације психолог упоређује са колегама из Средње занатске школе у коју се наши ученици најчешће уписују.
Програм социјалне заштите ученика
Социјална заштита је организована друштвена делатност чији је циљ пружање помоћи и оснаживање за самосталан и продуктиван живот у друштву појединаца и породица. Социјална заштита подразумева систем просветних, економских и свих других социјално институционализованих мера. У оквиру програма реализује се: пружање помоћи ученицима са поремећајима у понашању, пружање помоћи васпитно запуштеним или угроженим ученицима, ученицима који долазе из дефицијентних породица или породица са проблематичним односима, сарадња са установама и организацијама које се бави социјалним питањима, упознавање и праћење социјалних прилика ученика / упућивање у остваривање социјално-заштитних мера, утврђивање социоекономског статуса родитеља, упућивање родитеља на остваривање права, развијање вредности пријатељства, солидарности и колегијалности.
Програм здравствене заштите ученика
Програм здравствене заштите у нашој школи има за циљ обезбеђивање услова за несметан и правилан психофизички развој ученика и очување њиховог и здравља запослених у установи. У ту сврху планирају се мере и активности од стране запослених у установи, а за праћење реализације и ефеката спроведених мера задужене су медицинске сестре. У смислу превентиве планиране су активности за формирање и усвајање културно- хигијенских навика (одржавање личне хигијене, редовно прање руку, редовно прање зуба), физичко-рекреативне активности, боравак на отвореном простору, развијање правилног односа према исхрани, заштита од заразних болести и друге активности које могу да допринесу унапређењу и очувању здравља деце и запослених.
Програм заштите животне средине
Заштита животне средине подразумева скуп различитих поступака и мера, које спречавају угрожавање животне средине, са циљем очувања биолошке равнотеже. Основни задаци школе на заштити и унапређивању животне средине су следећи: развијање код ученика позитивног односа према природи и природним изворима, развијање културног односа према природним и радом створеним вредностима, стицање знања и понашања у уређењу стана, школе, насеља, завичаја, природе уопште, развијање здравих навика и развијање знања и сазнања да је човек део природе и као такав је у узрочно последичном односу са природом.
Програм школског спорта и спортско-рекреативних активности
Спортске активности током школске 2024/25. године одвијаће се у три спорта и то: фудбал, стони-тенис и кошарка. Сва три спорта биће заступљена са по 12 часова током године, што је укупно 36 часова годишње односно један час недељно. Спортским активностима обухваћен су ученици од шестог до осмог разреда. Ученицима петог разреда, према најновијим изменама националног плана и програма, спортске активности укључене су у редован фонд часова, са по једним часом недељно, (укупно 36 часова годишње), и као ваннаставне активности са 0,5 часова недељно који се реализују кумулативно са по 6 часова тромесечно, укупно 18 часова годишње.
Програм сарадње са породицом (саветовалиште за родитеље)
Програм је усмерен на развој свести за спровођење и унапређивање безбедности и здравља ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом и њихових родитеља, као и уже породице. У фокусу програма су родитељи ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом као носиоци родитељске улоге. Успешно родитељство пресудно доприноси правилном развоју детета. Изазови са којима се сусрећу родитељи ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом су веома комплексни и захтевају интерсекторски приступ. Наставницима ученика са сметњама у развоју и инвалидитетом програм омогућава додатно стручно усавршавање и оснаживање за рад са родитељима својих ученика. Отварањем Саветовалишта за родитеље, родитељу се пружа могућност да на једном месту добију потребне информације и смернице у циљу што квалитетније интеракције школе и родитеља и поделе активности које утичу на квалитетан развој и образовање детета као будуће одговорне и активне јединке друштва. Програмом саветовалишта за родитеље, школа дефинише области, садржаје и облике сарадње са родитељима и старатељима ученика који обухватају детаљно информисање, саветовање, едуковање, укључивање у наставне и остале активности школе и консултовање у доношењу одлука око безбедносних, наставних, организационих и финансијских питања, с циљем унапређења квалитета образовања и васпитања, као и обезбеђивања свеобухватности и трајности васпитно-образовног утицаја.
Програм превенције малолетничке делинквенције (комисија за безбедност ученика)
Програм превенције малолетничке делинквенције спроводи специјални педагог у сарадњи са психологом и наставницима. Циљ рада је превенција и корекција поремећаја пажње, хиперактивности као и општи тренинг социјалних вештина, интерперсоналне комуникације и подстицање општег развоја ради што ефикаснијег савладавања наставних садржаја и школских задатака. Пажљив рад са ученицима, праћење и усмеравање развоја ученика могу у великој мери да допринесу смањењу малолетничке деликвенције. У ту сврху специјални педагог организује и посебан радионичарски рад, где се кроз примере из живота и указивање ученицима на лоше стране деликвентног понашања умањује могућност појаве истог.
План примене Конвенције о правима детета
Конвенција о правима детета је документ који је у данашње време широко прихваћен и који је у великој мери променио наше погледе на схватање права и слободе детета. Детињство се данас још увек различито дефинише, а сам однос према детету зависи од традиције и културе одређеног простора. Конвенција представља документ који признаје специфичне потребе које дете има, као и права која му по овом основу припадају. Данас Конвенција представља један од најважнијих међународних уговора, који не само да први пут јасно и експлицитно дефинишу права детета, и то кроз веома широко излиставање свих права (грађанска, политичка, економска. културна исл.), већ је уговор са највећим бројем ратификација у свету. Наша земља је ратификовала Конвенцију о правима детета и тиме преузела обавезу да брине о њеном остварењу, тј. да штити права детета и да унапређује положај деце.
Посебни програми превенције поремећаја понашања код ученика
Од школске 2016/2017. године унапређујемо рад ОШ „Бошко Буха“ увођењем нових делотворних програма како за ученике тако и за родитеље. Инспирисани на Конгресу психолога књигом „Делотворни програми третмана за децу и адолесценте са проблемима и поремећајима понашања“ Ђурађа Стакића , одлучили смо да имплементирамо 2 програма у рад наше школе и то:
1. Тренинг контроле агресивности (арт) , индикован је, мултимодални, компезациони психо-едукативни програм унапређења социјалних вештина и регулације емоција деце и адолесцената са агресивним понашањем. Родоначелник овог програма је Арнолд Голдстеин, професор психологије на Сиракуза универзитету. АРТ је сложен интервентни програм компонован од три међусобно усклађена модула од којих ћемо два модула уврстити у рад са ученицима наше школе и то:
а) Тренинг социјалних вештина, који је намењен обуци базичних про-социјалних вештина.
б) Тренинг контроле љутње, намењен унапређењу контроле нарастања и ескалације љутње, беса и агресивности.
Оба модула се изводе синхроно у малој тренинг групи од 6 до 8 адолесцената. Учесници похађају две једночасовне сеансе недељно, по једну сеансу из сваког модула, током периода од 10 или више недеља у укупном тракању од 30 до 40 сати тренинга.